Впровадження досвіду

Впровадження досвіду

ПРОГРАМА ГУРТКА  «МУЗИКА ЛІКУЄ»
 

«…в руках педагога є могутній засіб попередження грубості, безсердечності, морального безкультур’я - це лікування музикою».
В. Сухомлинський
Цілющі особливості музики, що впливають на духовний і фізіологічний стан людини, були відомі вже з давніх давен: згадування про це ми знаходимо ще у папірусах, складених жерцями Давнього Єгипту. Філософами, лікарями, музикантами Давньої Греції, Китаю,Індії теоретично обґрунтовувався і широко використовувався на практиці весь арсенал музичного мистецтва.
Сучасні досягнення вітчизняних вчених у галузі музикотерапії довели, по-перше, магічний емоційний вплив музичного мистецтва на інтелектуальний, психологічний і фізіологічний стан людини, по-друге, сприяння розвитку творчих здібностей (комунікативності, перцептивності, креативності, сугестивності, емоційної стабільності), вміння керувати власним емоційно-психічним станом, здатності «бачити» внутрішній стан інших і адекватно на них впливати.
Сьогодні прийоми музикотерапії набули широкого застосування у дошкільній освіті, і саме тому у посібнику розроблена програма гуртка для учнів початкових класів, що сприятиме адаптації дітей  до шкільної програми, зменшенню психологічної напруги, та можливості поглибити знання у сфері музичного мистецтва.

Оксана Кудріна, вчитель музичного
мистецтва та художньої культури, 
керівник гуртка

Пояснювальна записка

Шкільна музична освіта відіграє важливу роль у духовному становленні особистості людини. Одним із провідних завдань учителя музики є введення учнів у світ музичного мистецтва за допомогою різних засобів – від слухання і сприймання музики до гри на елементарних музичних інструментах, від ігрових моментів до театралізації творів мистецтва.
 Велике бажання дітей поглибити знання про світ музики спонукає до організації гуртка «Музика лікує», де крім додаткових знань про музику, учні мають можливість вивчити основи арт-терапії, музикотерапії, розвивати творчі здібності. Слід зазначити, що відвідувати гурток можуть всі бажаючі, на відміну від гуртків музичного та вокального профілю, де передбачається наявність музичних здібностей, зокрема слуху, метро-ритмічного чуття, артистизму та ін.. 
    Мета програми: розвивати особистісно-ціннісне ставлення до мистецтва; виховувати потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні; формувати потреби у сприйнятті та виконанні музики; формувати в дітей елементарні музичні знання та здібності; сприяти виконанню музичних творів у колективі; виховувати стриманість, дружність взаємовідносин, порядність в міжособистісних стосунках, естетичний смак.
    Завдання програми: формування художніх смаків на кращих зразках народної музичної творчості, класиків української та зарубіжної музики; залучення дітей до музичної культури; виховання естетичного мислення; формування морально-етичних якостей особистості через вплив музики на духовний світ.
   Зміст програми: сприймання, аналіз-інтерпретація та оцінювання творів мистецтва; практична художньо-творча діяльність учнів; естетико-мистецтвознавча пропедевтика.

Основні вимоги до знань, умінь, компетенцій.

Учні мають уявлення про музику як мистецтво, що передає почуття людей, розповідає про їхнє життя і навколишній світ засобами звуків, змінює характер та настрій людини, несе позитивний заряд у життя людини.
Учні розпізнають музичні звуки (високі і низькі, довгі й короткі, гучні й тихі, звучання окремих музичних інструментів).
Учні вміють на елементарному рівні висловлюватися стосовно власних вражень від музичних творів, виділяти ознаки зображальності в музичних творах, виражати характер і настрій музики пластичними рухами, відтворювати пульс і ритмічний рисунок мелодії, створювати елементарний ритмічний супровід до музичних творів.
Учні порівнюють настрій і характер музичних творів, життєвий зміст творів музичного та інших видів мистецтва.
Учні дотримуються правил поведінки в класі, на концерті, під час слухання музики, співу, елементарного музикування.

Орієнтовний план роботи гуртка
« Музика лікує»

1-й клас (32год.)
Орієнтовний навчально-тематичний план

№з/п
Теми, розділ програми
Кількість годин
Музично-педагогічні технології
1
      I. Вступ(2 год.)
Чарівний світ музики.

1

Формування установок на позитивні відносини з собою, з колективом, зі світом.

2
Музикотерапія колись і сьогодні.
1
Музично-ритмічні ігри.


3
      IIАктивна музикотерапія(14 год.)
У світі імпровізації.

1


Імпровізація, вокальні вправи.

k4
Народна музикотерапія.
1
Відтворення музичного художнього образу, гра на елементарних музичних інструментах.

5
Народні мелодії-джерело гарного настрою.

1
Розучування та виконання пісень, хороспів, імпровізація.
6
Подорож музичними стежками.

1
Театралізація музичних творів.
7
Заняття-концерт «Осінь піснею вітає».

1
Виконання пісень, музично-ритмічні ігри.
8
Прогулянка до гаю разом з музикою.
1
Спільна імпровізація мелодій голосом і музичними інструментами.

9
Музична гімнастика.
1
Пластичне інтонування, ритміка.

10
Багатство музичної мови.
1
Інтерпретація змісту творів музичного мистецтва.

11
Слухаємо-малюємо.
1
Інтерпретація змісту творів музичного та образотворчого мистецтва.

12
Як музика розповідає про зиму?
1
Виконання пісень, інсценізація музичних творів.

13
Музична казка.
1
Театралізація музичних творів.

14
Улюблена музика дорослих і дітей.
1
Виконання пісень, музично-ритмічні ігри.

15
Терапевтичний ефект звуку.
1
Вокальні вправи, гра на елементарних музичних інструментах.

16
Заняття-концерт «Сніжна королева Зимонька-зима».

1

17
    II. Рецептивна музикотерапія (10 год.)
Магія музичних звуків.


1


Слухання, інтерпретація образного змісту музичних творів.

18
У чарівному світі «Лускунчика».
1
Слухання, пластичне інтонування.

19
Зорові образи і звуки природи в музикотерапії.

1
Театралізація творів мистецтва, слухання.
20
 «Найпотрібніша вібрація».
1
Вокальні вправи,пластичне інтонування.

21
Емоційний портрет класу.
1
Імпровізація, музично-ритмічні ігри, інсценізація улюблених пісень.

22
Музика з улюблених мультфільмів-джерело гарного настрою.

1
Слухання, театралізація пісень.
23
«Квітковий лабіринт» П. Чайковського.
1
Музично-ритмічні ігри, слухання музики, пластичне інтонування.

24
Музика і природа. Море.
1
Музична імпровізація.

25
«Музика таїться в інструментах…»
1
Гра на елементарних музичних інструментах, слухання.

26
Слухаємо-малюємо.
1
Інтерпретація змісту творів музичного та образотворчого мистецтва.

27
    III. Інтегративна музикотерапія (6год.)
Терапія голосом.


1


Вокальні вправи, імпровізація.

28
Пісні-руханки.
1
Театралізація улюблених пісень.

29
Співаємо разом.
1
Музично-ритмічні ігри, вокальні вправи.

30
Магія стародавніх співів.
1
Слухання, виконання улюблених пісень.

31
Фітотерапія, аромотерапія та музикотерапія.

1
Процес сприйняття музики з терапевтичним ефектом.
32
Заняття-концерт «Канікули-ура!».
1
Виконання улюблених пісень, музично-ритмічні ігри.


2-й клас (32год.)
Орієнтовний навчально-тематичний план

№з/п
Теми, розділ програми
Кількість годин
Музично-педагогічні технології
1
I. Вступ (1год.)
Зцілення музикою.

1

Слухання, виконання улюблених пісень.

2
II. Рецептивна музикотерапія (16 год.)
Комунікативна музикотерапія.


1


Вслуховування, розрізнення різних видів музики за характерами.

3
Сеанс «Доброти».
1
Слухання, дихальні вправи з музичним супроводом.

4
Ейдотоніка - музика кольору.
1
Слухання, музичне малювання.

5
Чарівні звуки природи.
1
Слухання, формування музично-сенсорних здібностей.

6
Подорож разом з Антоніо Вівальді.
1
Слухання, пластичне інтонування.

7
Ми-вірні друзі музики.
1
Відтворення чотирьох властивостей звуку, музично- ритмічні ігри.

8
У гості до Моцарта.
1
Слухання, музичне малювання, рухова драматизація під музику.

9
Реактивна музикотерапія.
1
Дихальні вправи з музичним супроводом.

10
Заняття-концерт «Усмішка».
1
Театралізація улюблених пісень.

11
Настрій чудовий, настрій зимовий!
1
Слухання, музично-ритмічні ігри.

12
Регулятивна музикотерапія.
1
Музичне малювання.

13
Прогулянка до зимового лісу.
1
Театралізація улюблених пісень, пластичне інтонування.

14
Зорові образи і звуки природи в музикотерапії.
1
Музичне малювання, гра на елементарних музичних інструментах.

15
Рухи, танець, ритміка.
1
Музично-ритмічні ігри, інсценізація музичних творів.

16
Музичний настрій.
1
Слухання,інтерпретація інтонаційно-образного змісту музичних творів.

17
Заняття-концерт «Урок зимовий-підсумковий»
1
Виконання улюблених пісень, театралізація.

18
IIАктивна музикотерапія (15 год.)
Музична фантазія.


1


Створення власних мелодій, музикування.

19
Мої творчі завдання.
1
Гра на музичних інструментах, імпровізація.

20
Перше завдання з композиції.
1
Відтворення музичного художнього образу, спільна імпровізація мелодії голосом і музичними інструментами.


21
Мова інструментальних звуків.
1
Гра на елементарних музичних інструментах, діалогове спілкування.

22
Колискові пісні для дітей і дорослих.
1
Слухання, інтерпретація інтонаційно-образного змісту музичних творів, розучування та виконання пісень.

23
«Здрастуй, весно-веснице!»
1
Театралізація веснянок, музично-ритмічні ігри.

24
Ми - маленькі композитори.
1
Імпровізація, інсценізація казки в музиці.

25
Музична пантоміма.
1
Пластичне інтонування, музичні загадки, пісні - руханки.

26
Рухова імпровізація.
1
Музично-ритмічні ігри, театралізація улюблених пісень.

27
Музика розпочинається з тиші…
1
Слухання, інтерпретація інтонаційно-образного змісту музичних творів.

28
Музично-психологічний масаж.
1
Слухання, музично-ритмічні ігри.

29
Мелодії здоров я.
1
Виконання улюблених пісень, музично-ритмічні ігри.

30
Критерії «хорошого співу».
1
Пластичне інтонування, вокальні вправи.

31
Свято музики і краси.
1
Пісні-руханки, музично-ритмічні ігри, виконання улюблених пісень.

32
Заняття-концерт «Музичні настрої чудові».
1
Виконання улюблених пісень.





Немає коментарів:

Дописати коментар