Авторська програма гуртка "Музика лікує" (оновлена)

ПРОГРАМА ГУРТКА

«МУЗИКА ЛІКУЄ»



   «…в руках педагога є могутній засіб попередження грубості, безсердечності, морального безкультур’я - це лікування музикою».
В. Сухомлинський

Цілющі особливості музики, що впливають на духовний і фізіологічний стан людини, були відомі вже з давніх давен: згадування про це ми знаходимо ще у папірусах, складених жерцями Давнього Єгипту. Філософами, лікарями, музикантами Давньої Греції, Китаю,Індії теоретично обґрунтовувався і широко використовувався на практиці весь арсенал музичного мистецтва.
Сучасні досягнення вітчизняних вчених у галузі музикотерапії довели, по-перше, магічний емоційний вплив музичного мистецтва на інтелектуальний, психологічний і фізіологічний стан людини, по-друге, сприяння розвитку творчих здібностей (комунікативності, перцептивності, креативності, сугестивності, емоційної стабільності), вміння керувати власним емоційно-психічним станом, здатності «бачити» внутрішній стан інших і адекватно на них впливати.
Сьогодні прийоми музикотерапії набули широкого застосування у дошкільній освіті, і саме тому у посібнику розроблена програма гуртка для учнів початкових класів, що сприятиме адаптації дітей  до шкільної програми, зменшенню психологічної напруги, та можливості поглибити знання у сфері музичного мистецтва.


Оксана Кудріна, вчитель музичного
мистецтва та художньої культури, 
керівник гуртка



Пояснювальна записка

Шкільна музична освіта відіграє важливу роль у духовному становленні особистості людини. Одним із провідних завдань учителя музики є введення вихованців у світ музичного мистецтва за допомогою різних засобів – від слухання і сприймання музики до гри на елементарних музичних інструментах, від ігрових моментів до театралізації творів мистецтва.
Велике бажання дітей поглибити знання про світ музики спонукає до організації гуртка «Музика лікує», де крім додаткових знань про музику, вихованці мають можливість вивчити основи арт-терапії, музикотерапії, розвивати творчі здібності. Слід зазначити, що відвідувати гурток можуть всі бажаючі, на відміну від гуртків музичного та вокального профілю, де передбачається наявність музичних здібностей, зокрема слуху, метро-ритмічного чуття, артистизму та ін..
Мета програми: розвивати особистісно-ціннісне ставлення до мистецтва; виховувати потреби в художньо-творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні; формувати потреби у сприйнятті та виконанні музики; формувати в дітей елементарні музичні знання та здібності; сприяти виконанню музичних творів у колективі; виховувати стриманість, дружність взаємовідносин, порядність в міжособистісних стосунках, естетичний смак.
Завдання програми: формування художніх смаків на кращих зразках народної музичної творчості, класиків української та зарубіжної музики; залучення дітей до музичної культури; виховання естетичного мислення; формування морально-етичних якостей особистості через вплив музики на духовний світ.
Зміст програми: сприймання, аналіз-інтерпретація та оцінювання творів мистецтва; практична художньо-творча діяльність учнів; естетико-мистецтвознавча пропедевтика.

За результатами занять у шкільному гуртку «Музика лікує» у вихованців мають бути сформовані  такі основні  знання, уміння, компетенції:

Ø  вихованці мають уявлення про музику як мистецтво, що передає почуття людей, розповідає про їхнє життя і навколишній світ засобами звуків, змінює характер та настрій людини, несе позитивний заряд у життя людини;

Ø  розпізнавати музичні звуки (високі і низькі, довгі й короткі, гучні й тихі, звучання окремих музичних інструментів);

Ø  вміти на елементарному рівні висловлюватися стосовно власних вражень від музичних творів;

Ø виділяти ознаки зображальності в музичних творах;

Ø  виражати характер і настрій музики пластичними рухами;

Ø  відтворювати пульс і ритмічний малюнок мелодії;

Ø створювати елементарний ритмічний супровід до музичних творів;

Ø  порівнюати настрій і характер музичних творів, життєвий зміст творів музичного та інших видів мистецтва;

Ø дотримуватись правил поведінки в класі, на концерті, під час слухання музики, співу, елементарного музикування.

Навчальна програма  «Музика лікує» розрахована на дітей віком від 6 до 8 років і  передбачає 2 роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 144год. на рік, 4 год. на тиждень;
2-й рік – основний рівень – 144 год. на рік, 4 год. на тиждень.
Протягом відповідного кожному рівню строку навчання гуртківці проходять такі види підготовки як: вокал, музичне сприймання, елементарне музикування, концертна діяльність. Для кожного рівня навчання визначено підсумкові показники результативності навчально-виховного процесу (прогнозований результат).
   Для естетичного виховання учасників колективу і розширення їхнього світогляду велике значення мають відвідування концертів, участь у різних фестивалях і конкурсах, зустрічі з композиторами, професійними музикантами та виконавцями, а також бесіди загальноосвітнього характеру.
  Оскільки організм дитини знаходиться у процесі розвитку, керівник гуртка має знати зміни у фізіології дитячого й підліткового голосового апарату та особливості вікової психології. Форми організації занять: індивідуальна та групова (ансамблевий спів, музично-ритмічні ігри, концертні виступи).
Виконання програми оцінюється за контрольними показниками різних рівнів підготовки. Контрольні заняття у формі репетиції або концерту проводяться  не рідше 1 разу на півріччя.
Програма є орієнтовною. Керівник гуртка може вносити зміни та доповнення у її зміст і в розподіл годин, плануючи свою роботу відповідно до умов.



Початковий рівень, перший рік навчання
Навчально - тематичний план

з/п
Розділ, тема
Кількість годин
теоретичних
практичних
усього
1.
Вступне заняття
2
-
2
2.
2.1.
2.2.
Активна музикотерапія
Музично-ритмічні імпровізації;
Ансамблевий  спів

6
4


10
20
40
16
24
3.
3.1.

3.2.
Рецептивна музикотерапія
Слухання, інтерпретація музичних творів;
 театралізація творів мистецтва

12

8

20

18
60
34

26
4.
4.1
Інтегративна музикотерапія
Пісні-руханки

10

28
38
38
5.
5.1
Підсумкове заняття
Концертна діяльність

-

6
6
6

Разом
42
102
144
                                                                                                                                         


                                                                                                                            


ЗМІСТ  ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 год.)
 Теоретична частина:
Ø ознайомлення з розкладом і формами проведення  занять;
Ø правила поведінки в колективі;
Ø організаційні питання;
Ø правила гігієни та збереження голосу.

2.1. Активна музикотерапія (40 год.)
2.2. Музично-ритмічні імпровізації (16 год.)
 Теоретична частина:
Ø механізм звукоутворення,
Ø артикуляційний апарат;
Ø співоча постава.
                                   Практична  частина:
Ø вокальна імпровізація;
Ø музично-ритмічні ігри;
Ø пластичне інтонування;
Ø театралізація вокальних творів.
2.3. Ансамблевий спів  (24 год.)
                                  Практична робота:
Ø дихання, опора та співочі відчуття;
Ø процес вживання у художній образ;
Ø спів нефорсованим голосом на зручних позиціях;
Ø м’яка та тверда атака звуку
                                                                                                                         

 3.   Рецептивна музикотерапія (60 год.)
3.1.Слухання, інтерпретація музичних творів (34 год.)
                          Практична робота :
Ø пластичне інтонування;
Ø інтерпретація музичних творів.

3.2. Театралізація творів мистецтва (26 год.)
                      Практична робота:
Ø емоційність і характер;
Ø образний зміст музичних творів. 

4. Інтегративна музикотерапія (38 год.)
Участь вихованців у проведенні святкових концертів, ігрових програм, родинних свят, музичних конкурсах і фестивалях.

5. Підсумкове заняття (6 год.)
Підсумковий, звітний концерт.


ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці 1-го року навчання мають знати:
Ø основи техніки співу;
Ø правила гігієни та збереження голосу;
Ø запис і читання музичних знаків, музичні терміни;
Ø початкові відомості про рухи;
Ø співати чисто та злагоджено в унісон, з супроводом та без нього;
Ø рухатися під музику.

                                                                                                           
        Вихованці 1-го року навчання повинні  набути досвід:
Ø співати самостійно і в ансамблі (в унісон, двоголосся);
Ø поєднувати вокал і хореографію;
Ø відображати рухом стиль музичного твору;
Ø виконувати твори з репертуару ансамблю.



                                                                                                                           
Основний  рівень, другій рік навчання
Навчально-тематичний план

з/п
Розділ, тема
Кількість годин
теоретичних
практичних
усього
1.
Вступне заняття
2
-
2
2.
2.1.

2.2.
Рецептивна музикотерапія
Слухання, інтерпретація музичних творів.
Театралізація творів мистецтва


10

10


20

20
60
30

30

3.
3.1.

3.2.
Активна музикотерапія
Музично-ритмічні імпровізації;

Ансамблевий  спів

14

6

20

36
76
34

42
4.
4.1
Підсумкове заняття
Концертна діяльність

-

6
6
6

Разом
42
102
144
                                                                                                                                         




                                                                                                                          


ЗМІСТ  ПРОГРАМИ

1. Вступне заняття (2 год.)
 Теоретична частина:
Ø ознайомлення з розкладом і формами проведення  занять;
Ø правила поведінки в колективі;
Ø організаційні питання;
Ø правила гігієни та збереження голосу.

2.   Рецептивна музикотерапія (60 год.)
2.1.Слухання, інтерпретація музичних творів (30 год.)
                          Практична робота :
Ø пластичне інтонування;
Ø інтерпретація образного змісту музичних творів.
2.2. Театралізація творів мистецтва (30год.)
                      Практична робота:
Ø емоційність і характер;
Ø  образна драматизація музичних творів;
Ø пластичне інтонування;

3. Активна музикотерапія (76 год.)
3.1. Музично-ритмічні імпровізації (34 год.)
 Теоретична частина:
Ø механізм звукоутворення,
Ø артикуляційний апарат;
Ø співоча постава.
                                   Практична  частина:
Ø вокальна імпровізація;
Ø музично-ритмічні ігри;
Ø пластичне інтонування;
Ø театралізація вокальних творів.
3.2. Ансамблевий спів  (42 год.)
                                  Практична робота:
Ø дихання, опора та співочі відчуття;
Ø процес вживання у художній образ;
Ø спів нефорсованим голосом на зручних позиціях;
Ø м’яка та тверда атака звуку.

 4. Підсумкове заняття (6 год.)

Участь вихованців у проведенні святкових концертів, ігрових програм, родинних свят, музичних конкурсах і фестивалях.
Підсумковий, звітний концерт.

ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Вихованці 2-го року навчання мають знати:
Ø будову пісні як музично-вокального та літературного твору;
Ø виконавчо-співочі засоби виразності;
Ø основи професійного співу, хореографії, сценічного руху;
Ø  правила охорони голосу.

Вихованці 2-го року навчання мають вміти:  
Ø на елементарному рівні висловлюватися стосовно власних вражень від музичних творів;
Ø , виділяти ознаки зображальності в музичних творах;
Ø виражати характер і настрій музики пластичними рухами;
Ø співати чисто і злагоджено в унісон, володіти одноголоссям, з супроводом та без нього;
Ø володіти співочим диханням, фразуванням;
Ø добре розуміти характер творів, які виконуються, передавати їхній зміст та емоційний настрій слухачам.

                       Вихованці 2-го року навчання мають набути досвід:
Ø виконавської майстерності;
Ø самостійно виразно та усвідомлено співати пісні різного характеру,
Ø імпровізувати на віршовані тексти добре розуміти характер творів, які виконуються, передавати їхній зміст та емоційний настрій слухачам;
Ø участі і концертах, оглядах, конкурсах, фестивалях;
Ø орієнтуватися у сфері сучасної музики.







Орієнтовне календарне планування
роботи гуртка


«Музика лікує»











Початковий рівень (144год.)
(перший рік навчання)
Орієнтовний навчально-тематичний план
№з/п
Теми, розділ програми
Кількість годин
Музично-педагогічні технології
1
I. Вступ(2 год.)
Чарівний світ музики.

1

Формування установок на позитивні відносини з собою, з колективом, зі світом.
2
Музикотерапія колись і сьогодні.
1
Музично-ритмічні ігри.

3
II. Активна музикотерапія (40 год.)
У світі імпровізації.


3


Імпровізація, вокальні вправи.
4
Народна музикотерапія.
3
Відтворення музичного художнього образу, гра на елементарних музичних інструментах.
5
Народні мелодії-джерело гарного настрою.
3
Розучування та виконання пісень, хороспів, імпровізація.
6
Подорож музичними стежками.
3
Театралізація музичних творів.
7
Заняття-концерт «Осінь піснею вітає».
2
Виконання пісень, музично-ритмічні ігри.
8
Прогулянка до гаю разом з музикою.
3
Спільна імпровізація мелодій голосом і музичними інструментами.
9
Музична гімнастика.
3
Пластичне інтонування, ритміка.
10
Багатство музичної мови.
3
Інтерпретація змісту творів музичного мистецтва.

11
Слухаємо-малюємо.
3
Інтерпретація змісту творів музичного та образотворчого мистецтва.
12
Як музика розповідає про зиму?
3
Виконання пісень, інсценізація музичних творів.
13
Музична казка.
3
Театралізація музичних творів.
14
Улюблена музика дорослих і дітей.
3
Виконання пісень, музично-ритмічні ігри.
15
Терапевтичний ефект звуку.
3
Вокальні вправи, гра на елементарних музичних інструментах.
16
Заняття-концерт «Сніжна королева Зимонька-зима».
2

17
II. Рецептивна музикотерапія (60 год.)
Магія музичних звуків.


6


Слухання, інтерпретація образного змісту музичних творів.
18
У чарівному світі «Лускунчика».
6
Слухання, пластичне інтонування.
19
Зорові образи і звуки природи в музикотерапії.
8
Театралізація творів мистецтва, слухання.
20
 «Найпотрібніша вібрація».
6
Вокальні вправи,пластичне інтонування.
21
Емоційний портрет класу.
4
Імпровізація, музично-ритмічні ігри, інсценізація улюблених пісень.
22
Музика з улюблених мультфільмів-джерело гарного настрою.
6
Слухання, театралізація пісень.
23
«Квітковий лабіринт» П. Чайковського.
6
Музично-ритмічні ігри, слухання музики, пластичне інтонування.
24
Музика і природа. Море.
6
Музична імпровізація.
25
«Музика таїться в інструментах…»
6
Гра на елементарних музичних інструментах, слухання.
26
Слухаємо-малюємо.
6
Інтерпретація змісту творів музичного та образотворчого мистецтва.
27
III. Інтегративна музикотерапія (38год.)
Терапія голосом.


6


Вокальні вправи, імпровізація.
28
Пісні-руханки.
6
Театралізація улюблених пісень.
29
Співаємо разом.
6
Музично-ритмічні ігри, вокальні вправи.
30
Магія стародавніх співів.
6
Слухання, виконання улюблених пісень.
31
Фітотерапія, аромотерапія та музикотерапія.
8
Процес сприйняття музики з терапевтичним ефектом.
32
Заняття-концерт «Канікули-ура!».
6
Виконання улюблених пісень, музично-ритмічні ігри.



Основний рівень (144год.)
(другий рік навчання)
Орієнтовний навчально-тематичний план

№з/п
Теми, розділ програми
Кількість годин
Музично-педагогічні технології
1
I. Вступ (2год.)
Зцілення музикою.

2

Слухання, виконання улюблених пісень.
2
II. Рецептивна музикотерапія (60 год.)
Комунікативна музикотерапія.


2


Вслуховування, розрізнення різних видів музики за характерами.
3
Сеанс «Доброти».
2
Слухання, дихальні вправи з музичним супроводом.
4
Ейдотоніка - музика кольору.
6
Слухання, музичне малювання.
5
Чарівні звуки природи.
4
Слухання, формування музично-сенсорних здібностей.
6
Подорож разом з Антоніо Вівальді.
4
Слухання, пластичне інтонування.
7
Ми-вірні друзі музики.
4
Відтворення чотирьох властивостей звуку, музично- ритмічні ігри.
8
У гості до Моцарта.
4
Слухання, музичне малювання, рухова драматизація під музику.
9
Реактивна музикотерапія.
4
Дихальні вправи з музичним супроводом.
10
Заняття-концерт «Усмішка».
4
Театралізація улюблених пісень.
11
Настрій чудовий, настрій зимовий!
4
Слухання, музично-ритмічні ігри.
12
Регулятивна музикотерапія.
4
Музичне малювання.
13
Прогулянка до зимового лісу.
4
Театралізація улюблених пісень, пластичне інтонування.
14
Зорові образи і звуки природи в музикотерапії.
4
Музичне малювання, гра на елементарних музичних інструментах.
15
Рухи, танець, ритміка.
2
Музично-ритмічні ігри, інсценізація музичних творів.
16
Музичний настрій.
4
Слухання,інтерпретація інтонаційно-образного змісту музичних творів.
17
Заняття-концерт «Урок зимовий-підсумковий»
4
Виконання улюблених пісень, театралізація.
18
II. Активна музикотерапія (76 год.)
Музична фантазія.


4


Створення власних мелодій, музикування.
19
Мої творчі завдання.
6
Гра на музичних інструментах, імпровізація.

20
Перше завдання з композиції.
6
Відтворення музичного художнього образу, спільна імпровізація мелодії голосом і музичними інструментами.
21
Мова інструментальних звуків.
6
Гра на елементарних музичних інструментах, діалогове спілкування.
22
Колискові пісні для дітей і дорослих.
6
Слухання, інтерпретація інтонаційно-образного змісту музичних творів, розучування та виконання пісень.
23
«Здрастуй, весно-веснице!»
4
Театралізація веснянок, музично-ритмічні ігри.
24
Ми - маленькі композитори.
4
Імпровізація, інсценізація казки в музиці.
25
Музична пантоміма.
6
Пластичне інтонування, музичні загадки, пісні - руханки.
26
Рухова імпровізація.
6
Музично-ритмічні ігри, театралізація улюблених пісень.
27
Музика розпочинається з тиші…
4
Слухання, інтерпретація інтонаційно-образного змісту музичних творів.
28
Музично-психологічний масаж.
4
Слухання, музично-ритмічні ігри.
29
Мелодії здоров я.
4
Виконання улюблених пісень, музично-ритмічні ігри.
30
Критерії «хорошого співу».
4
Пластичне інтонування, вокальні вправи.
31
Свято музики і краси.
6
Пісні-руханки, музично-ритмічні ігри, виконання улюблених пісень.
32
Заняття-концерт «Музичні настрої чудові».
6
Виконання улюблених пісень.

5 коментарів: